
 

 

Filed 2/28/13  Ibarra v. ChickiP CA2/5 

NOT TO BE PUBLISHED IN THE OFFICIAL REPORTS 
 

California Rules of Court, rule 8.1115(a), prohibits courts and parties from citing or relying on opinions not certified for 
publication or ordered published, except as specified by rule 8.1115(b).  This opinion has not been certified for publication 
or ordered published for purposes of rule 8.1115. 

 
IN THE COURT OF APPEAL OF THE STATE OF CALIFORNIA 

 
SECOND APPELLATE DISTRICT 

 
DIVISION FIVE 

 
 

JOHN IBARRA, 
 
 Plaintiff and Appellant, 
 
 v. 
 
CHICKIP, LLC, 
 
 Defendant and Respondent. 
 

      B236444 
 
      (Los Angeles County 
      Super. Ct. No. BC415273) 
 

 

 APPEAL from an order of the Superior Court of the County of Los Angeles, 

Zaven V. Sinanian, Judge.  Affirmed, and remanded to determine attorney fees and costs.  

 Krane & Smith, Samuel Krane; SJS Counsel, Samuel J. Smith and David. R. Shein 

for Plaintiff and Appellant. 

 Cooley LLP, Seth A. Rafkin; The Leventhal Law Firm, Joseph S. Leventhal for 

Defendant and Respondent. 



 

 2

INTRODUCTION 

 Plaintiff and appellant John Ibarra brought an action, inter alia, for defamation 

against defendant and respondent ChickiP, LLC (doing business as CagePotato).  

Plaintiff appeals from the trial court’s order granting defendant’s special motion to strike 

(anti-SLAPP motion), which motion was filed pursuant to Code of Civil Procedure 

section 425.16 (anti-SLAPP statute).1  Plaintiff contends that the trial court erred in 

granting defendant’s anti-SLAPP motion, and denying his request to conduct discovery 

prior to the adjudication of defendant’s motion.   We affirm the order because plaintiff 

did not show a probability of prevailing on his claims in that he did not submit a prima 

facie case showing the required malice, and hold that the trial court did not abuse its 

discretion in denying plaintiff’s request to conduct discovery.  We remand the matter to 

the trial court for a determination of appellate attorney fees to be awarded defendant.   

 

FACTUAL BACKGROUND 

 For more than 28 years, plaintiff had been a trainer and manager of mixed martial 

arts fighters, and from July 2005 to July 2008, he trained Quinton “Rampage” Jackson, a 

prominent Ultimate Fighting Championship (UFC) fighter.  Shortly after Jackson elected 

to end his training relationship with plaintiff, Tito Ortiz, another prominent UFC fighter, 

stated in an interview published on Punch Drunk Gamer Inc.’s  website, “Let me explain 

this to you because it really pisses me off that [plaintiff] has done what he has done, he is 

a thief.  I have been running training camps for seven years up in Big Bear California and 

the most that my camp has cost a fighter to attend is $35,000.  [Plaintiff] was charging 

Jackson $65,000 to go to Big Bear.  I don’t understand that!!  He was being very 

disrespectful and taking advantage of [Jackson].  Including travel, training partners, food 

and lodging, the most ever [that I charged for a training camp] was $35,000, maybe if 

you flew in more trainers [I would charge] $40K.  Where did that extra money go that 

[plaintiff] was charging?  [Jackson] is really pissed and he feels betrayed and that he was 

                                              
1  All statutory citations are to the Code of Civil Procedure unless otherwise noted. 



 

 3

taken advantage of and I couldn’t agree more with him.  I don’t care if [plaintiff] reads 

this or hears about it anywhere, he already knows that he is blackballed.  I don’t care who 

you are; fighters work very hard for the money they earn and I feel slighted for even 

knowing [plaintiff].”  These comments were reported by various media outlets. 

  About September 7, 2008, defendant published an article on its website entitled, 

“Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery,” stating under a photograph of plaintiff, 

“Ju know what a ‘chazzer is, [plaintiff]?  Thassa pig that don’t fly straight.”  The article 

republished the statement made by Ortiz as reported on Punch Drunk Gamer, Inc.’s 

website.  The article then stated, “So that’s it, then.  Sometime directly before or after his 

fight with Forest Griffin, Jackson learned that the cost of training at Tito’s camp was 

much less than [plaintiff] told him it was.  [Plaintiff]—his mentor and spiritual advisor—

was skimming 30 large per training camp, and [Jackson’s] world fell apart.  . . .  If this is 

true, [plaintiff] is a scumbag who should be bounced out of the business.  And it’s just 

another warning to young fighters who can’t be bothered with the financial aspects of 

their careers: Hire a professional, and don’t leave everything in the hands of the sketchy 

guy with the Kangol hat and focus mitts.”  

Defendant published an article on its website entitled, “[Plaintiff] Scumbag 

Watch: Wandy Refuses Training From [Jackson’s] Former Mentor,”2 stating, “It’s good 

to see some people have honor when it comes to competition.  Too bad not everyone 

does.”  The article then stated that Wanderlei Silva appeared on Brazil Combat TV and 

the article quoted Silva as stating, “I’ve received a letter from someone offering training 

with [plaintiff] to me, but I didn’t care to accept it.  [¶]  The letter contained phone 

numbers that I could use to get in touch with [plaintiff], but I threw it away.  [¶]  I think 

it’s unethical to accept the former coach of my opponent, and if [plaintiff] is doing this 

with [Jackson], he may do the same with me later.”  The article commented, “It’s pretty 
                                              
2  The record does not disclose when it, or the other articles identified post in this 
section, were published by defendant.  Plaintiff contends that he “was unable to confirm 
the dates of certain articles because his request for reasonable discovery on the issue of 
actual malice was denied.”  
 



 

 4

despicable to think of Quinton Jackson’s former coach selling secrets to the enemy, so to 

speak.”  

 Defendant published an article on its website entitled, “Exclusive: Rampage 

Jackson Says He Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But He’ll Take It,” stating, 

“Jackson was hesitant to comment on the situation that led to his split with [plaintiff], but 

when asked about Tito Ortiz’s claims that [plaintiff] had been overcharging him for 

training camps, Jackson responded as follows: ‘that was the small part of it.  That was 

just one little thing he did.”  

Defendant published an article on its website entitled, “The Ten Most Notorious 

Lawsuits in MMA History,” stating “[plaintiff], who didn’t like what Tito Ortiz and most 

of the blogosphere were saying about him . . . decided to sue them all.  Amazingly, this 

tactic got [plaintiff] nowhere, and such Internet personalities as SuperArmbarMan12 and 

DontKnowCrapAboutFitting2007 were allowed to continue on their merry way 

unmolested.”  

Defendant published an article on its website entitled, “Meet James Toney’s Secret 

Weapon,” stating, “I was kind of taken aback since the last I had heard [Jackson] was 

working with the beloved former Plaintiff of a CP court case, [plaintiff].  [¶]  It turns out 

that [plaintiff] and [Jackson] parted company back in May, and since we can’t afford to 

defend another frivolous lawsuit after paying for new CP smart cars for Ben and I, we’ll 

say it was [plaintiff’s] choice to leave and just leave it at that.  It’s not hard to believe, 

since he’s never been a difficult person to deal with in the past.”  

 Defendant published an article on its website entitled, “Mo Money, Mo 

Problems,” paraphrased allegations of a complaint filed by Reed Wallace, president of 

White Chocolate Management, against Jackson and plaintiff, as follows: “[plaintiff] . . . 

road-blocked some deals that [White Chocolate Management] brought to him with the 

plan of going after the same deals later and keeping the spoils for himself. . . .”  The 

article republished a statement made by Wallace as reported on a www.fightline.com, 

another website, as follows:  “‘[Jackson] has lost literally millions of dollar in deals that 

[plaintiff] just sent away because he doesn’t want someone else taking the credit for those 



 

 5

deals’ . . . .  [Plaintiff] tried to go back to those companies and do the deal on his own and 

it just didn’t work out.  I know of two of [these deals] that he’s still working on right now 

and one of these deals is a deal whereby [plaintiff] will only agree to allow the deal to 

happen with [Jackson] if the company in question agrees to a deal with him personally as 

well.’  . . .  [¶]  . . . [¶]  ‘It’s available by court/public record as an exhibit to the lawsuit 

. . . he needs to stop lying.’”  Defendant’s article concluded by stating, “[plaintiff] has 

been tight-lipped about this of late, which is probably smart since he’s guilty as sin.”   

Defendant published an article on its website entitled, “Cheick Kongo Is Latest to 

Ditch [Plaintiff] for Wolfslair,” stating that fighters Cheick Kongo and Jackson 

“previously trained with [plaintiff], who may or may not have been skimming money 

from [Jackson].”  

Defendant published an article on its website entitled, “Uh-Oh: James Toney Has 

Hired [Plaintiff] as His Trainer,” stating, “Friends forever.  Or until somebody steals from 

somebody else like a total scumbag.  Sorry, alleged scumbag.  . . . [¶]  . . . You remember 

[plaintiff], right?  Dude with the hat, used to train ‘Rampage’ Jackson, then allegedly 

screwed him out of a bunch of money.  [¶] . . . [¶]  We don’t mind saying that Toney 

could have done better (and, you know, less sleazy) in his search for an MMA trainer, but 

as long as he keeps one hand on his wallet and demands to see an itemized list of training 

camp expenditures, he should make out okay.”  

 

PROCEDURAL BACKGROUND 

 On June 5, 2009, plaintiff filed a complaint against numerous parties associated 

with mixed martial arts, including defendant, alleging four causes of action: defamation, 

invasion of privacy (false light), intentional infliction of emotional distress, and negligent 

infliction of emotional distress.  As to defendant, plaintiff alleged that “numerous MMA 

[mixed martial arts] and UFC [ultimate fighting championship] related websites 

published . . . comments made by Ortiz and in some instances, added defamatory remarks 

to their publications.  [¶]  By way of example, [defendant] published the article entitled, 

‘Tito Ortiz Confirms Juanito Ibarra’s Scumbaggery’ which contained a large photograph 



 

 6

of [plaintiff] with a quote below it from a well known film ‘Scareface.’  The quote states 

‘Ju know what a “chazzer” is, [plaintiff]?  Thassa pig that don’t fly straight.’”  Defendant 

was not served with the complaint.  

 In July 2009, the trial court stayed all proceedings and discovery in the case 

pending its ruling on an anti-SLAPP motion filed by other defendants—David 

Carpinello, Punch Drunk Gamer, Inc., Hearst Corporation, and Houston Chronicle.  In 

September and October 2009, the trial granted the anti-SLAPP motions by those 

defendants.  We affirmed the trial court orders granting the motions.  (Ibarra v. 

Carpinello (March 18, 2011, mod. March 23, 2011, BC415273 [nonpub.opn.]).) 

 On February 5, 2010, plaintiff filed a First Amended Complaint (FAC) against 

some of the same, and additional, defendants named in the original complaint, including 

defendant herein, alleging the same four causes of action: defamation, invasion of privacy 

(false light), intentional infliction of emotional distress, and negligent infliction of 

emotional distress.  As with the original complaint, plaintiff alleged that “[b]y way of 

example,” of defamatory remarks made in MMA and UFC websites, defendant published 

the article entitled, “Tito Ortiz Confirms Juanito Ibarra’s Scumbaggery” which contained 

defamatory statements.  On July 16, 2010, defendant was served with the FAC.   

 On about August 4, 2011, defendant filed an anti-SLAPP motion pursuant to 

section 425.16, contending that plaintiff cannot demonstrate a probability of prevailing 

on his claim for defamation because the statements at issue were not “provably” false, 

plaintiff could not show defendant’s actual malice, and the Communications Decency Act 

of 1996 (47 U.S.C. § 230) barred plaintiff’s claims.  Defendant also contended in his anti-

SLAPP motion that because plaintiff’s other causes of action were “duplicative [of] and 

subsidiary [to]” his defamation claim, they “also fail[ed] and must be dismissed as well.”  

 On August 26, 2011, plaintiff filed, and the trial court denied, an ex parte 

application seeking an order granting him the ability to conduct discovery prior to 

responding to defendant’s anti-SLAPP motion.  Plaintiff filed an opposition to 

defendant’s anti-SLAPP motion, contending that eight articles published by defendant are 

defamatory (eight articles)—the articles entitled, “Exclusive: Rampage Jackson Says He 



 

 7

Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But He’ll Take It,” “Mo Money, Mo 

Problems,” “The Ten Most Notorious Lawsuits in MMA History,” “Tito Ortiz Confirms 

[Plaintiff’s] Scumbaggery,” “Uh-Oh: James Toney Has Hired [Plaintiff] as His Trainer,” 

“Cheick Kongo Is Latest to Ditch [Plaintiff] for Wolfslair,” “Meet James Toney’s Secret 

Weapon,” and “[Plaintiff] Scumbag Watch: Wandy Refuses Training From [Jackson’s] 

Former Mentor.”  

 At the September 7, 2011, hearing on defendant’s anti-SLAPP motion, plaintiff 

filed an ex parte application for an order setting a hearing on a motion to conduct 

discovery and continuing defendant’s anti-SLAPP motion.  The trial court denied 

plaintiff’s ex parte application as untimely, and granted defendant’s anti-SLAPP motion.  

Plaintiff timely filed a notice of appeal.  

 

DISCUSSION 

 

 A. Defendant’s Forfeiture of Right to File Anti-SLAPP Motion 

 Plaintiff contends that defendant forfeited his right to file an Anti-SLAPP motion 

because it was untimely.  We disagree. 

 In support of plaintiff’s contention that defendant’s Anti-SLAPP motion was filed 

untimely, he claims that “A party may not file an anti-SLAPP motion more than 60 days 

after the filing of the complaint, unless the trial court affirmatively exercises its discretion 

to allow a late filing.”  (Italics added.)  Section 425.16, subdivision (f), however, provides 

that, “The special motion may be filed within 60 days of the service of the complaint or, 

in the court’s discretion, at any later time upon terms it deems proper.”   

 Even if defendant’s anti-SLAPP motion was untimely, “a court has the discretion 

to consider, and grant or deny on the merits, a special motion to strike filed after the 60-

day deadline even if the moving defendant fails to request leave of court to file an 

untimely motion.”  (Chitsazzadeh v. Kramer & Kaslow (2011) 199 Cal.App.4th 676, 

684.)  Plaintiff has not established that the trial court abused its discretion in considering 

defendant’s anti-SLAPP motion.  



 

 8

 B. Anti-SLAPP 

 

  1. Standard of Review 

 An order granting a special motion to strike under section 425.16 is directly 

appealable.  (§§ 425.16, subd. (i), 904.1, subd. (a)(13).)  We review the trial court’s order 

de novo.  (Flatley v. Mauro (2006) 39 Cal.4th 299, 325; Christian Research Institute v. 

Alnor (2007) 148 Cal.App.4th 71, 79.)  We do not weigh the evidence; rather, we accept 

as true evidence favorable to plaintiff, and evaluate evidence favorable to defendant to 

determine whether it defeats plaintiff’s claim as a matter of law.  (Soukup v. Law Offices 

of Herbert Hafif (2006) 39 Cal.4th 260, 269, fn. 3; Dyer v. Childress (2007) 147 

Cal.App.4th 1273, 1279.)   

 

 2. Legal Principles 

 “‘A SLAPP suit—a strategic lawsuit against public participation—seeks to chill 

or punish a party’s exercise of constitutional rights to free speech and to petition the 

government for redress of grievances.  [Citation.]  The Legislature enacted Code of Civil 

Procedure section 425.16—known as the anti-SLAPP statute—to provide a procedural 

remedy to dispose of lawsuits that are brought to chill the valid exercise of constitutional 

rights.  [Citation.]’  (Rusheen v. Cohen (2006) 37 Cal.4th 1048, 1055-1056 [39 

Cal.Rptr.3d 516, 128 P.3d 713].)”  (Rohde v. Wolf (2007) 154 Cal.App.4th 28, 34.)  “The 

goal [of section 425.16] is to eliminate meritless or retaliatory litigation at an early stage 

of the proceedings.”  (Seelig v. Infinity Broadcasting Corp. (2002) 97 Cal.App.4th 798, 

806.) 

Section 425.16, provides that “[a] cause of action against a person arising from 

any act of that person in furtherance of the person’s right of petition or free speech under 

the United States Constitution or the California Constitution in connection with a public 

issue shall be subject to a special motion to strike, unless the court determines that the 

plaintiff has established that there is a probability that the plaintiff will prevail on the 

claim.” (§ 425.16, subd. (b)(1).)  In considering the application of the anti-SLAPP statute, 



 

 9

courts engage in a two-step process.  “‘First, the court decides whether the defendant has 

made a threshold showing that the challenged cause of action is one arising from 

protected activity. . . .  If the court finds such a showing has been made, it then 

determines whether the plaintiff has demonstrated a probability of prevailing on the 

claim.’  [Citation.]”  (Taus v. Loftus (2007) 40 Cal.4th 683, 712.)  “‘“‘The defendant has 

the burden on the first issue, the threshold issue; the plaintiff has the burden on the 

second issue.  [Citation.]’ [Citation.]” [Citations.]’”  (Rohde v. Wolf, supra, 154 

Cal.App.4th at pp. 34-35.)  “‘Only a cause of action that satisfies both prongs of the anti-

SLAPP statute—i.e., that arises from protected speech or petitioning and lacks even 

minimal merit—is a SLAPP, subject to being stricken under the statute.’  [Citation.]”  

(Governor Gray Davis Com. v. American Taxpayers Alliance (2002) 102 Cal.App.4th 

449, 456.)   

 

 3. Probability of Prevailing on the Merits 

Plaintiff does not challenge the trial court’s ruling that defendant met its initial 

burden under the anti-SLAPP statute—that the challenged causes of action are ones 

arising from protected activity.  The only issue is whether the trial court correctly 

determined that plaintiff did not establish a probability of prevailing on his claims. 

“To demonstrate a probability of prevailing on the merits, the plaintiff must show 

that the complaint is legally sufficient and must present a prima facie showing of facts 

that, if believed by the trier of fact, would support a judgment in the plaintiff’s favor. 

[Citations.]  The plaintiff’s showing of facts must consist of evidence that would be 

admissible at trial.  [Citation.]  The court cannot weigh the evidence, but must determine 

whether the evidence is sufficient to support a judgment in the plaintiff’s favor as a 

matter of law, as on a motion for summary judgment.  [Citations.]”  (Hall v. Time 

Warner, Inc. (2007) 153 Cal.App.4th 1337, 1346; see College Hospital, Inc. v. Superior 

Court (1994) 8 Cal.4th 704, 719-720, fn. 5; 1-800 Contacts, Inc. v. Steinberg (2003) 107 

Cal.App.4th 568, 585.)  Plaintiff contends that he demonstrated a likelihood he would 

prevail on the merits of his claims.  We first deal with the defamation cause of action.  As 



 

 10

noted post, plaintiff concedes that the determination of the defamation cause of action has 

an effect on the “viability” of the other causes of action. 

 A written statement is defamatory if it “exposes any person to hatred, contempt, 

ridicule, or obloquy, or which causes him to be shunned or avoided, or which has a 

tendency to injure him in his occupation.”  (Civ. Code, § 45.)  The elements of a 

defamation claim are (1) a publication that is (2) false, (3) defamatory, (4) unprivileged, 

and (5) has a natural tendency to injure or causes special damage.  (Civ. Code, §§ 45, 46; 

Taus v. Loftus, supra, 40 Cal.4th at p. 720.)   

 

   a. Provably False Assertions 

“The sine qua non of recovery for defamation . . . is the existence of falsehood.”  

(Old Dominion Branch No. 496, National Association of Letter Carriers v. Austin (1974) 

418 U.S. 264, 283.)  “A publication ‘“must contain a false statement of fact” to give rise 

to liability for defamation.’  [Citations.]”  (Campanelli v. Regents of the Univ. of Cal. 

(1996) 44 Cal.App.4th 572, 578.)  Defendant contends that the statements at issue are not 

“provably” false statements.  

“To state a defamation claim that survives a First Amendment challenge, . . . [the] 

plaintiff must present evidence of a statement of fact that is ‘provably false.’  [Citations.]  

‘“Statements do not imply a provably false factual assertion and thus cannot form the 

basis of a defamation action if they cannot ‘“reasonably [be] interpreted as stating actual 

facts” about an individual.’  [Citations.]  Thus, ‘rhetorical hyperbole,’ ‘vigorous 

epithet[s],’ ‘lusty and imaginative expression[s] of . . . contempt,’ and language used ‘in a 

loose, figurative sense’ have all been accorded constitutional protection.  [Citations.]”  

[Citation.]’”  (Nygard, Inc. v. Uusi-Kerttula (2008) 159 Cal.App.4th 1027, 1048.)   

 “Though mere opinions are generally not actionable (Taus v. Loftus, supra, 40 

Cal.4th at p. 720), a statement of opinion that implies a false assertion of fact is . . . .” 

Hawran v. Hixson (2012) 209 Cal.App.4th 256, 289.)  “An opinion . . . is actionable only 

‘“if it could reasonably be understood as declaring or implying actual facts capable of 

being proved true or false.”’”  (Ruiz v. Harbor View Community Assn. (2005) 134 



 

 11

Cal.App.4th 1456, 1471.)  “The dispositive question . . . is whether a reasonable trier of 

fact could conclude that the published statements imply a provably false factual assertion.  

[Citation.]’  [Citation.]  [¶]  To ascertain whether the statements in question are provably 

false factual assertions, courts consider the ‘“‘totality of the circumstances.’”’  

[Citation.]”  (Nygard, Inc. v. Uusi-Kerttula, supra, 159 Cal.App.4th at pp. 1048-1049.) 

 “The question whether a statement is reasonably susceptible to a defamatory 

interpretation is a question of law for the trial court.  Only once the court has determined 

that a statement is reasonably susceptible to such a defamatory interpretation does it 

become a question for the trier of fact whether or not it was so understood.  [Citations.]”  

(Smith v. Maldonado (1999) 72 Cal.App.4th 637, 647.) 

 

   b. Actual Malice 

The First Amendment requires that in order for a public figure to prevail on a 

claim of defamation the plaintiff must establish that defendants acted with actual malice.  

(New York Times Co. v. Sullivan (1964) 376 U.S. 254, 279-280; Khawar v. Globe 

Internat., Inc. (1998) 19 Cal.4th 254, 262; Reader’s Digest Assn. v. Superior Court 

(1984) 37 Cal.3d 244, 256.)  There is no dispute that plaintiff is a public figure. 

“[A]ctual malice means that the defamatory statement was made ‘with knowledge that it 

was false or with reckless disregard of whether it was false or not.’  (New York Times Co. 

v. Sullivan, supra, 376 U.S. 254, 280 [84 S.Ct. 710, 726].)  Reckless disregard, in turn, 

means that the publisher ‘in fact entertained serious doubts as to the truth of his 

publication.’  (St. Amant v. Thompson [(1968)] 390 U.S. 727, 731 [88 S.Ct. 1323, 1325].)  

To prove actual malice, therefore, a plaintiff must ‘demonstrate with clear and convincing 

evidence that the defendant realized that his statement was false or that he subjectively 

entertained serious doubts as to the truth of his statement.’  (Bose Corp. v. Consumers 

Union of U.S., Inc. [(1984)] 466 U.S. 485, 511, fn. 30 [104 S.Ct. 1949, 1965]; see also 

McCoy v. Hearst Corp. (1986) 42 Cal.3d 835, 860 [231 Cal.Rptr. 518, 727 P.2d 711].)  

[¶]  Actual malice is judged by a subjective standard; otherwise stated, ‘there must be 

sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant . . . had a “high degree of 



 

 12

awareness of . . . probable falsity.”’  (Harte-Hanks Communications v. Connaughton 

[(1989)] 491 U.S. 657, 688 [109 S.Ct. 2678, 2696].)”  (Khawar v. Globe Internat., Inc., 

supra, 19 Cal.4th at p. 275.)  The common-law standard of malice, which involves hatred 

or ill will towards the plaintiff, is not an element of the New York Times standard.  

(McCoy v. Hearst Corp., supra, 42 Cal.3d at p. 872; see Greenbelt Cooperative Pub. 

Ass’n v. Bresler (1970) 398 U.S. 6, 10 [instructing the jury in a defamation case that 

malice includes “spite, hostility or deliberate intention to harm,” and that it could be 

found from the “‘language’ of the publication itself,” was an “error of constitutional 

magnitude”].) 

 

 4. Analysis 

 

 a. Alleged Defamatory Statements Are Not Limited to   

   Defendant’s Article Cited in the FAC 

Defendant contends that the only allegedly defamatory article it published that is 

cited in the FAC is “Tito Ortiz Confirms Juanito Ibarra’s Scumbaggery,” and that the 

other articles plaintiff relies upon—about seven other articles—are not “at issue in this 

appeal.”  

 Plaintiff alleged in the FAC that, “By way of example,” defendant’s article 

entitled, “Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery” is defamatory.  “‘The general 

rule is that the words constituting an alleged libel must be specifically identified, if not 

pleaded verbatim, in the complaint.’”  (Vogel v. Felice (2005) 127 Cal.App.4th 1006, 

1017, fn. 3, citing Kahn v. Bower (1991) 232 Cal.App.3d 1599, 1612, fn. 5; see also 5 

Witkin, Cal. Procedure (5th ed. 2008), § 7395, pp. 159-160.)  The court in Navellier v. 

Sletten (2002) 29 Cal.4th 82, stated at pages 88-89, “‘[T]he plaintiff  “must demonstrate 

that the complaint is both legally sufficient and supported by a sufficient prima facie 

showing of facts to sustain a favorable judgment if the evidence submitted by the plaintiff 

is credited.”’”  Thus, plaintiff would seemingly have to show a prima facie case about the 

one article in the FAC.   



 

 13

Yet, the allegation that plaintiff was defamed, “for example” in a specified 

publication, is uncertain and subject to a special demurrer.  (§ 430.10, subd. (f).)  

Defendant did not make such a motion and thus arguably waived any objections as to 

uncertainty.  (§430.80, subd. (a); Stockton Newspapers v. Redevelopment Agency (1985) 

171 Cal.App.3d 95, 103.)   

If the allegations of the complaint are inadequate, but the evidence submitted in 

connection with the anti-SLAPP motion demonstrates a probability that the plaintiff will 

prevail at trial, the trial court may properly consider the evidence.  (Nguyen-Lam v. Cao 

(2009) 171 Cal.App.4th 858, 868 [“we need not resolve whether plaintiff adequately 

alleged actual malice in her original complaint because facts probative of actual malice 

emerged through the evidence the parties submitted for the hearing on the strike 

motion”].)  We need not decide if in connection with the anti-SLAPP motion, plaintiff 

can introduce the alleged defamatory publications not specifically referred to in the FAC 

because we address those publications. 

 

   b. Provably False 

 Plaintiff contends that the statements at issue are provably false, but he does not 

specify the statements contained in the articles that he contends are provably false—those 

that “‘“‘could reasonably be understood as declaring or implying actual facts capable of 

being proved true or false.’”’”  (Hawran v. Hixson, supra, 209 Cal.App.4th at p. 289.)  

We do not have to address this issue because we conclude there is not a prima facie case 

of the requisite malice.  But, it appears that the eight articles do not contain statements 

that are provably false, other than perhaps Ortiz’s quoted statement contained in the 

article entitled, “Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery,” that plaintiff charged 

Jackson $65,000 to attend training camp.  And there is some question as to whether that 

statement is defamatory. 

 For example, in our prior unpublished opinion in this matter, Ibarra v. Carpinello 

(March 18, 2011, mod. March 23, 2011, BC415273 [nonpub.opn.]), we held that when 

read in context with the other statements made by Ortiz in the article subject to that 



 

 14

appeal—the same statements that are set forth in the article here entitled, “Tito Ortiz 

Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery”— his statement that plaintiff was “a thief” cannot 

reasonably be understood to mean in the literal sense that plaintiff had committed the 

crime of theft or any other similar crime; it reasonably meant that plaintiff overcharged 

Jackson to attend training camp, which is not a verifiable fact, but instead is an opinion of 

value.  We also held in that case that even if Ortiz’s statements imply that plaintiff was 

taking advantage of Jackson, that too is a statement of opinion and not a verifiable fact.  

Here, the same is true, and the fact that the title of defendant’s article provides that Ortiz 

“Confirms” plaintiff’s “Scumbaggery,” does not change the nature of Ortiz’s statements 

to “verifiable facts.”   

 Similarly, defendant’s use of the term “honor” in the article entitled, “[Plaintiff] 

Scumbag Watch: Wandy Refuses Training From [Jackson’s] Former Mentor,” is a 

statement of opinion, as is defendant’s statement in the article entitled, “Meet James 

Toney’s Secret Weapon,” that it believed plaintiff’s lawsuit was frivolous and defendant 

could not afford to defend another lawsuit.  

 In addition, some of defendant’s statements do not even appear to be 

defamatory—“expos[ing] [plaintiff] to hatred, contempt, ridicule, or obloquy, or which 

causes him to be shunned or avoided, or which has a tendency to injure him in his 

occupation.”  (Civ. Code, § 45.)  For example, in the article entitled, “Cheick Kongo Is 

Latest to Ditch [Plaintiff] for Wolfslair,” defendant stated that plaintiff may or “may not” 

have been “skimming money” from Jackson.  That was an equivocal statement.  In the 

article entitled, “Mo Money, Mo Problems,” defendant’s statement that plaintiff was 

“guilty as sin” does not specify of what plaintiff was “guilty.”  Similarly, in the article 

entitled, “The Ten Most Notorious Lawsuits in MMA History,” defendant stated that 

plaintiff did not like what Ortiz and others were saying about him and plaintiff therefore 

decided to sue them.  This does not defame plaintiff.  Moreover, in the article entitled, 

“Oh-Oh: James Toney Has Hired [Plaintiff] as His Trainer,” defendant states that a UFC 

fighter should keep “one hand on his wallet and demand[] to see an itemized list of 



 

 15

training camp expenditures.”  This can be viewed as good advice to any UFC fighter, 

regardless of whether plaintiff is his manager. 

 Also, plaintiff contends that he seeks to hold defendant liable only for defendant’s 

“own analysis and language (i.e., not a quote from another party),” but at least one article, 

“Exclusive: Rampage Jackson Says He Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But 

He’ll Take It,” consists of quotations from someone other than defendant.  That article 

primarily, if not solely, consists of Jackson’s quoted statement that plaintiff overcharged 

him for training camps.  

 Even if the articles contain statements that are provably false, plaintiff, as 

discussed below, failed to show that defendant published those statements with actual 

malice. 

 

   c. Actual Malice 

Plaintiff concedes that he is a public figure and contends that defendant published 

the statements with actual malice.  Plaintiff did not show that defendant acted with actual 

malice. 

In support of his contention that defendant published the statements with actual 

malice, plaintiff cites to an article published on a another website, SI.com, on September 

16, 2008, and contends that defendant “was . . . aware of [plaintiff’s] public denials of the 

specific accusations involving financial improprieties” prior to publishing the articles.  

Plaintiff was quoted in the SI.com article, in response to a question of whether he 

“overcharged Jackson, or took money from him,” that “I’ve never done anything I wasn’t 

asked to do, and that’s it.  I would never take anything from anybody without them giving 

it to me.  Never.”  Plaintiff, however, offers no evidence to support his contention that 

defendant was aware of the SI.com article prior to publishing the articles.   

 Plaintiff contends that defendant “was aware of the falsity of the Articles because 

[defendant] itself reported that the underlying accusations against [plaintiff] were 

increasingly unlikely to be true.”  In support of this contention, plaintiff, however, cites to 

approximately 150 pages of the record, and offers no analysis of the contention.  Because 



 

 16

plaintiff asserts a point but fails to support it with reasoned argument or an adequate 

citation to the record, we treat that point as waived.  (People v. Stanley (1995) 10 Cal.4th 

764, 793; EnPalm, LLC v. Teitler (2008) 162 Cal.App.4th 770, 775.)   

 Even if we considered the contention, plaintiff failed to establish that there is 

sufficient evidence to support the contention that defendant had notice of the falsity of the 

statements in the articles in question, particularly since plaintiff failed to present evidence 

of when defendant’s allegedly defamatory articles were published—except the September 

7, 2008, article.  Plaintiff refers in his briefs only to three articles published by defendant 

that preceded the September 7, 2008, allegedly defamatory publication.   

 On July 29, 2008, defendant published an article entitled, “Juanito Ibarra Cast Out 

of Rampage Jackson’s Garden of Crazy” (also discussed below), in which defendant 

quoted what one of Jackson’s friends stated in an interview published on another website, 

SI.com: “‘bottom line, somehow, someway [the split between Jackson and plaintiff] all 

involves money.’”  Defendant stated that Jackson was “out of psychiatric observation and 

is attending outpatient treatment on a daily basis but he didn’t seem completely cured 

after his initial release.”  Defendant quoted Jackson’s friend as stating in the SI.com 

publication that Jackson “‘would still make comments that were slightly weird,’” and that 

“‘[y]ou could tell that he wasn’t all the way there, but each day you could tell he was 

better . . . .’”  Defendant’s article evidences that defendant had notice that Jackson’s 

friend stated that the split between plaintiff and Jackson involved money.  It does not 

indicate that the statements in the subsequent articles were false.  In addition, as 

discussed in more detail, post, to the extent that this July 2008, article evidences that 

defendant had reason to believe that defendant knew Jackson was an unreliable source for 

its articles, Jackson is first stated as a source in the article entitled, “Exclusive: Rampage 

Jackson Says He Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But He’ll Take It.”  In that 

article, Jackson is quoted as stating that plaintiff’s overcharging him for training camps 

“was just one little thing [plaintiff] did,” and it was a “small part” of why he “split with” 

plaintiff.  We are unable to determine whether defendant reasonably believed that 

Jackson was an unreliable source for that article because plaintiff failed to establish when 



 

 17

it was published.  In addition, defendant’s statement in its July 29, 2008, article that 

Jackson did not seem to be completely cured from his mental condition does not 

necessarily mean that defendant believed Jackson had a sufficiently severe mental 

condition so as to make him an unreliable source when Jackson made the statements 

contained in the undated article entitled, “Exclusive: Rampage Jackson Says He Didn’t 

Ask For Fight With Wanderlei Silva, But He’ll Take It.”   

 On August 4, 2008, defendant published an article entitled, “Juanito Ibarra 

Devastated by ‘Rampage’ Jackson’s Troubles,” stating that recent reports have attributed 

the split [between plaintiff and Jackson] to money, but as more information on Jackson’s 

mental state become apparent it seem less and less likely if only for the reason that 

money is way too normal a thing for fighters and trainers to squabble over, and nothing 

about this situation seems normal.”  Plaintiff’s contention that he was subsequently 

defamed by defendant did not concern statements of a “way too normal a thing” 

regarding a mere “squabble over” money, nor does plaintiff contend that his “split” with 

Jackson did not concern “money.” 

 On August 27, 2008, defendant published an article entitled, “Rampage to Make 

New Home at Wolfslair,” stating that “Oddly, [Anthony] McGann [a source purportedly 

familiar with Jackson’s new management] mentioned that Jackson’s split with [plaintiff] 

was amicable, and they parted on good terms—which runs contrary to every other report 

on the subject.”  Plaintiff does not contend that defendant defamed him because the true 

fact is that “the spit [between he and Jackson] was amicable, and they [had] parted on 

good terms,” so it in irrelevant whether defendant was purportedly put on notice of this.  

In addition, defendant was not put on notice of this report of an amicable split because 

defendant stated that  McGann’s comment was “[o]dd[]” and that it was “contrary to 

every other report” on the subject. 

Plaintiff contends that defendant continued to publish defamatory statements 

despite having received two letters from plaintiff’s counsel expressly notifying defendant 

of the falsity of its Articles.  On May 18, 2009, plaintiff sent defendant a letter 

demanding that defendant retract statements made in its September 7, 2008, article 



 

 18

entitled, “Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery,” because, according to plaintiff, 

it contained allegedly false and defamatory statements (first demand letter).  Plaintiff 

objected to the article as follows: “The . . . publication at issue is entitled ‘Tito Ortiz 

Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery.’  The publication contains a large photograph of 

[plaintiff] with a quote below it form the film ‘Scareface,’ which states, ‘Ju know what a 

“chazzer” is, [plaintiff]?  Thassa pig that don’t fly straight.’  In addition, the publications 

[sic] quote from the Ortiz interview in which Mr. Ortiz claims that [plaintiff] is a ‘thief’ 

and implies that what [plaintiff] has ‘done’ is stolen from and taken ‘advantage of 

[Jackson].[’]”  The first demand letter merely stated that these statements . . . were false.”  

 On May 23, 2009, in response to the first demand letter, defendant’s counsel stated 

in an e-mail to plaintiff’s counsel, “We do not believe the article in question contains any 

defamatory statements.  However, as a courtesy to [plaintiff] and not as an admission, we 

have removed the article from our website.  [¶]  Nothing contained herein or omitted here 

from should be construed as an admission or a waiver of any defenses, claims, rights or 

remedies in this matter.  Accordingly, all such defenses, claims, rights and remedies are 

hereby expressly reserved.”  Plaintiff stated in response that “removing the offensive 

material is not a retraction, as requested in my letter.”  Defendant’s counsel then wrote, 

“Your letter lacked specificity as to which statements in the article were falsehoods.  

Could you certify as to which factual items are the subject of the retraction, and provide 

us with specific retraction language?”  Plaintiff’s counsel did not provide the requested 

information to defendant’s counsel other than to contend that the letter “set forth the 

specific false, malicious and disparaging comments made of and concerning” plaintiff.  

Although the first demand letter provided a general denial of the truth of the 

statements—“these statements . . . were false”— it failed to provide any specifics as to 

the allegedly false statements—particularly specifying the precise false statements made 

by Ortiz that “impl[y] that what [plaintiff] has ‘done’ is stolen from and taken ‘advantage 

of’ Jackson”— and the basis for such falsity.  In order for a retraction demand to be 

effective,  at least in the context of a plaintiff’s ability to seek damages for defamation 

where the alleged defamatory statement was published in a newspaper or by [a] radio 



 

 19

broadcast, it must “specify[] the statements claimed to be libelous . . . .”  (Civ. Code, 

§ 48a, subd. 1; see Anschutz Entertainment Group, Inc. v. Snepp (2009) 171 Cal.App.4th 

598, 640-642.)  “‘The crucial issue in evaluating the adequacy of the notice turns on 

whether the publisher should reasonably have comprehended which statements plaintiff 

protested and wished corrected.  (MacLeod v. Tribune Publishing Co. (1959) 52 Cal.2d 

536, 554 [343 P.2d 36].)’”  (Anschutz Entertainment Group, Inc. v. Snepp, supra, 171 

Cal.App.4th at p. 642, citing Kapellas v. Kofman (1969) 1 Cal.3d 20, 31.)  As a result of 

the lack of specificity of plaintiff’s first demand letter, defendant’s response and reaction 

do not establish, by clear and convincing evidence, actual malice.  “Surely liability under 

the ‘clear and convincing proof’ standard of New York Times v. Sullivan cannot be 

predicated on mere denials, however vehement; such denials are so commonplace in the 

world of polemical charge and countercharge that, in themselves, they hardly alert the 

conscientious reporter to the likelihood of error.”  (Edwards v. National Audubon Soc. 

(2d Cir. 1977) 556 F.2d 113, 121; Harte-Hanks Communications v. Connaughton, supra, 

491 U.S. at pp. 691-692.)  

In addition, plaintiff’s first demand letter was sent to defendant over eight months 

after the article entitled, “Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery,” was published.  

Actual malice is measured by the defendant’s subjective awareness of falsity at the time 

of publication.  (New York Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. at p. 286; Khawar v. 

Globe International, Inc., supra, 19 Cal.4th at p. 262.)  Similarly, because there is no 

evidence in the record as to when the other seven articles at issue were published by 

defendant, plaintiff has failed to establish that his first demand letter provided notice, to 

the extent it does, of the falsity of the statements contained in those articles before or at 

the time they were published. 

 On May 31, 2011, plaintiff sent defendant a second letter demanding that 

defendant retract the statements made in all eight of defendant’s articles because they 

were  allegedly false and defamatory statements (second demand letter).  Plaintiff 

provided specific facts that he contended established that the eight articles contained false 

statements, including, inter alia, that plaintiff denied that he stole from Jackson, engaged 



 

 20

in self-dealing to the determent of Jackson, or took advantage of Jackson in any way as 

his manager and trainer; one of Jackson’s financial advisors declared under penalty of 

perjury that he is unaware of fees paid to plaintiff from Jackson’s account for payment of 

a training camp, and that he saw no evidence that plaintiff “took advantage” of Jackson, 

“engaged in self-dealing” to the detriment of Jackson’s interests, or that there were any 

irregularities as to plaintiff with respect to Jackson’s finances; and plaintiff declared 

under penalty of perjury that he did not have a training camp, never charged Jackson 

$65,000 for training, did not engage in any improprieties in connection with Jackson’s 

finance, and never stole from, overcharged or engaged in self dealing to the detriment of 

any of his fighters, including Jackson.  

Although plaintiff contends that the second demand letter expressly notified 

defendant of the falsity “of its Articles,” by the time plaintiff sent his second demand 

letter to defendant, those articles had already been published, and the article entitled, 

“Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] Scumbaggery” had been withdrawn by defendant.  As 

noted above, actual malice is measured by the defendant’s subjective awareness of falsity 

at the time of publication.  (New York Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. at p. 286; 

Khawar v. Globe International, Inc., supra, 19 Cal.4th at p. 262.)   

 Plaintiff contends that malice is “a state of mind arising from hatred or ill will, 

evidencing a willingness to vex, annoy, or injure a person” and defendant’s use of “name-

calling and pejorative attacks” in the articles establish defendant’s hatred toward plaintiff.  

As noted above, however, the common-law standard of malice, which involves hatred or 

ill will towards the plaintiff, is not an element of the constitutional standard for actual 

malice articulated by the United States Supreme Court in New York Times Co. v. 

Sullivan, supra, 376 U.S. 254.  (McCoy v. Hearst Corp., supra, 42 Cal.3d at p. 872.)  

“The New York Times test ‘directs attention to the “defendant’s attitude toward the truth 

or falsity of the material published . . . [not] the defendant’s attitude toward the 

plaintiff.”’  [Citation.]  Actual malice under New York Times ‘is quite different from the 

common-law standard of “malice” generally required under state tort law to support an 

award of punitive damages. . . .  [Common-law] malice—frequently expressed in terms 



 

 21

of either personal ill will toward the plaintiff or reckless or wanton disregard of the 

plaintiff’s rights—would focus on the defendant’s attitude toward the plaintiff[] . . . not 

toward the truth or falsity of the material published.’  [Citation.]  ‘“[Ill] will toward the 

plaintiff, or bad motives, are not elements of the New York Times standard.”  [Citations.]’  

[Citation.]”  (Ibid.)   

 Plaintiff contends that defendant “always considered Ortiz to be unreliable,” citing 

defendant’s article entitled, “Tito Ortiz: Yep, Still and Asshole,” published “on or about 

February 8, 2010,” stating that Ortiz is “not one to let the truth get in the way of an 

opportunity to act like a total jerk.”  The article entitled, “Tito Ortiz Confirms [Plaintiff’s] 

Scumbaggery,” is the only article stating that Ortiz is the source of its statements.  That 

article was published 15 months before the article entitled, “Tito Ortiz: Yep, Still and 

Asshole,” was published,  and as noted above, defendant had removed the article from its 

website over eight months before defendant published, “Tito Ortiz: Yep, Still and 

Asshole.”  Assuming Ortiz was stated as the source of any of defendant’s other seven 

articles at issue, or that it could reasonably be implied that Ortiz was the source, plaintiff 

failed to establish when those articles were published. Thus, there is no evidence that 

defendant considered Ortiz to be unreliable at the relevant time. 

 Plaintiff implies that defendant knew that Jackson was an unreliable source 

because on July 29, 2008, defendant published an article reporting that Jackson had been 

placed under “psychiatric observation,” and according to defendant, Jackson did not seem 

completely cured after his initial release.  As noted above, in that article, entitled, 

“Juanito Ibarra Cast Out of Rampage Jackson’s Garden of Crazy,” defendant stated that 

Jackson was “out of psychiatric observation and is attending outpatient treatment on a 

daily but he didn’t seem completely cured after his initial release.”  Defendant quoted 

Jackson’s friend as stating in an article published on another website, SI.com, that 

Jackson “would still make comments that were slightly weird,” and that “[y]ou could tell 

he wasn’t all the way there, but each day you could tell he was better . . . .”  Plaintiff does 

not cite the defamatory statements of which he contends Jackson was the source.  

Nonetheless, plaintiff’s contention that defendant knew Jackson was an unreliable source 



 

 22

appears to concern defendant’s article entitled, “Exclusive: Rampage Jackson Says He 

Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But He’ll Take It,” in which Jackson is 

quoted as stating that plaintiff’s overcharging him for training camps “was just one little 

thing [plaintiff] did,” and it was a “small part” of why he “split with” plaintiff.  Plaintiff, 

however, failed to establish when that article was published—whether it was published 

before July 29, 2008, when defendant published its article reporting that Jackson did not 

seem to be completely cured after his initial release from psychiatric observation.  In 

addition, defendant’s statement on July 29, 2008, that Jackson did not seem to be 

completely cured from his mental condition does not necessarily mean that defendant 

believed Jackson was not cured of his mental condition or was otherwise mentally 

incompetent when Jackson made the statements contained in the article entitled, 

“Exclusive: Rampage Jackson Says He Didn’t Ask For Fight With Wanderlei Silva, But 

He’ll Take It.” Indeed, defendant quoted Jackson’s friend as stating, “but each day you 

could tell he was better . . . .”  In any event, as stated above, plaintiff contends that he 

seeks to hold defendant liable only for defendant’s “own analysis and language (i.e., not a 

quote from another party),” and the objectionable language was a quote from Jackson.  

 Plaintiff contends that Wallace, the source of defendant’s article entitled, “Mo 

Money, Mo Problems,” withdrew his “article” upon the filing of this lawsuit, and 

defendant “made no effort to defend the credibility of its sources.”  In the article entitled, 

“Mo Money, Mo Problems,” Wallace was quoted as stating that an exhibit in his lawsuit 

against plaintiff and Jackson establishes that Jackson had lost literally millions of dollars 

“in deals” because plaintiff would only agree to allow “the deals” to happen with Jackson 

if the company in question agrees to a deal with plaintiff personally as well.  Plaintiff 

does not identify the article that Wallace purportedly withdrew, and plaintiff offers no 

evidence to support his contention that Wallace withdrew an article or when it was 

withdrawn.  In addition, plaintiff does not establish that defendant knew Wallace 

withdrew his article, or the reasons he withdrew it.   

 

 



 

 23

 d. Plaintiff’s Other Causes of Action 

 Plaintiff also asserted causes of action for invasion of privacy (false light), 

intentional infliction of emotional distress, and negligent infliction of emotional distress.   

In its anti-SLAPP motion, defendant described these claims “Tagalong Claims,” and 

contended that “Because [plaintiff’s] defamation claim fails as a matter of law . . . , his 

duplicative and subsidiary claims also fail and must be dismissed as well.”  On appeal, 

plaintiff did not address specifically whether he established a probability of prevailing on 

the merits of these claims other than to state in a footnote in his opening brief that he 

“concedes that the legal issue relevant to the determination of the defamation claim has a 

substantive effect on the viability of the remaining tort claims for intentional infliction of 

emotional distress, negligent infliction of emotional distress, and invasion of privacy.”  

As with plaintiff’s defamation claim, plaintiff has not submitted evidence showing a 

prima facie case on his claims for invasion of privacy (false light), intentional infliction 

of emotional distress, and negligent infliction of emotional distress.   

 Our conclusions are based solely on the evidence submitted in connection with the 

anti-SLAPP motion.  We do not opine on any legal or evidentiary issues beyond the 

issues raised by defendant’s motion.3 

 

5. Plaintiff’s Request to Conduct Discovery 

 Plaintiff contends that the trial court abused its discretion in denying his request to 

conduct discovery prior to the adjudication of defendant’s anti-SLAPP motion.  We 

disagree. 

 

   a. Applicable Law 

 Section 425.16, subdivision (g), provides that, “All discovery proceedings in the 

action shall be stayed upon the filing of a notice of motion made pursuant to this section.  

The stay of discovery shall remain in effect until notice of entry of the order ruling on the 
                                              

3  We do not reach the other defenses raised by defendant, including the 
Communications Decency Act of 1996 (47 U.S.C. § 230).   



 

 24

motion.  The court, on noticed motion and for good cause shown, may order that 

specified discovery be conducted notwithstanding this subdivision.”  We review a trial 

court’s denial of a discovery request made pursuant to section 425.16, subdivision (g), 

under an abuse of discretion standard.  (Schroeder v. Irvine City Council (2002) 97 

Cal.App.4th 174, 191 [“We may not disturb the trial court’s ruling on such a discovery 

request absent an abuse of discretion”].) 

  

   b. Background Facts 

 On July 19, 2010, defendant was first served with an operative complaint in this 

action.  Five days later, on July 23, 2010, the trial court stayed the action, including all 

discovery, “pending the conclusion of the appeal” filed by plaintiff.  On May 25, 2011, 

the appeal of plaintiff’s case against other defendants for some of the same statements 

involved here was “concluded” when a remittutur was filed with the trial court.  

 On July 5, 2011, through July 23, 2011, plaintiff’s counsel and certain counsel for 

defendants in the action—not defendant in this case—engaged in an exchange of meet 

and confer communications regarding discovery plaintiff previously propounded on the 

clients of those defendants’ counsel.  

 Over two months after plaintiff learned that defendant intended to file an anti-

SLAPP motion, on July 29, 2011, all of the parties held a “meet and confer conference” 

during which plaintiff’s counsel stated that “Plaintiff was amendable to accommodating 

[certain] Defendants [in scheduling the responses to the outstanding discovery] provided 

counsel for Defendants would cooperate with me with respect to Plaintiff’s need to 

conduct discovery in response to Defendant’s anticipated anti-SLAPP motion and with 

respect to continuing the trial date.”  

 On August 1, 2011, plaintiff’s counsel sent counsel for the defendants in the 

action, including counsel for defendant in this case, a letter requesting that by August 3, 

2011, each defendant provide him with “alternative dates for the depositions of Mr. Ortiz, 

Mr. Jackson, the PMK [person most knowledgeable] of [defendant] and one or two third 

parties to take place in the next two weeks” to be used “in response to any slapp motion 



 

 25

brought by [defendant]; to conduct follow-up discovery; or to prepare for trial.”  On the 

same day, August 1, 2011, defendant’s counsel responded, “This is the first I’ve heard of 

your intention to depose [defendant’s] PMK.  Please send me the topics so I can 

determine who would be the PMK.”  The record does not reflect that plaintiff provided 

defendant with the “topics” for which defendant was to designate a PMK.  Defendant 

contends, and plaintiff does not dispute, that plaintiff never propounded discovery on 

defendant.  

 The trial was scheduled to commence on November 7, 2011.  Approximately three 

months before trial, on about August 4, 2011, defendant filed its anti-SLAPP motion.  

 On August 23, 2011, plaintiff’s counsel wrote to counsel for the various 

defendants attempting to obtain a stipulation “regarding a discovery schedule, and a 

continuation of the trial date and all pre-trial dates [including the hearing on defendant’s 

anti-SLAPP motion].”  Plaintiff’s counsel advised that if such a stipulation could not be 

obtained, he “intend[ed] to proceed with his ex parte application for such relief.”  

 On August 26, 2011, plaintiff filed an ex parte application (first ex parte 

application) seeking an order “granting [plaintiff] the ability to conduct limited discovery 

prior to responding” to defendant’s anti-SLAPP motion, and continuing the hearing on 

defendant’s anti-SLAPP motion.  Plaintiff sought an order permitting him to conduct 

discovery regarding defendant’s alleged actual malice in publishing the articles at issue.  

Plaintiff stated in the ex parte application, “[The s]pecific facts that Plaintiff anticipates 

discovering include, inter alia, the identities of the individuals responsible for publishing 

the Articles for [defendant], the relationship of [defendant’s] authors to [defendant]; the 

knowledge of [defendant’s] authors as to the falsity of the assertions contained in the 

Articles before publication and after the receipt of the Demands (i.e., who knew what and 

when?); whether [defendant’s] authors purposely avoided learning facts that would 

disprove the defamatory allegations contained in its Articles; what, if any, investigation 

was conducted by any of [defendant’s] Authors in connection with the publication of the 

Articles and in response to the Demands; what documents and facts exist, if any, to 

allegedly prove the truth of any of the factual assertions contained in their Articles and 



 

 26

the implications derived there from [sic]; . . . the financial source documents which 

would conclusively prove or disprove the factual assertions contained in the Articles; the 

subjective indent of [defendant’s] Author’s; whether [defendant’s] Authors had any 

doubts as to the veracity of the assertions contained in their Articles; and relevant 

correspondence by and between employees of [defendant] before publishing the Articles 

and after their receipt of the Demands.”  

 During the August 26, 2011, hearing on the first ex parte application, plaintiff’s 

counsel stated that he was filing the ex parte application because although he intended to 

file a noticed motion for the requested relief, he was advised by the trial court’s clerk that 

there were no hearing dates available to schedule a hearing on the motion prior to the 

hearing on defendant’s anti-SLAPP motion.  The first ex parte application does not 

contain any evidence that plaintiff’s counsel was advised by the trial court’s clerk that 

there were no hearing dates available to timely schedule plaintiff’s motion, including 

when plaintiff’s counsel was so advised.   

 During the hearing, defendant stated that by at least May 9, 2011, plaintiff knew 

that defendant intended to file an anti-SLAPP motion because defendant advised the trial 

court of that intention during the May 9, 2011, case management conference, and the trial 

court kept the trial date—then scheduled for November, 2011—intact.  After further 

argument by counsel, the following exchange occurred at the hearing: “[Trial court:]  The 

ex parte relief is denied. . . .  [¶]  . . . [¶]  [Plaintiff’s counsel:]  Is that with prejudice, your 

Honor?  [¶]  [Trial court:]  Well, the hearing’s next week.  If you say without prejudice, I 

don’t know if it’s of any benefit to you.  Are you suggesting that you’re going to bring 

another ex parte application?  . . .  [¶]  . . . [¶]  I mean, you can take your appeal.  You can 

file a writ if you disagree with the Court’s ruling.  [¶]  [Plaintiff’s counsel:]  Your Honor, 

that would just continue everything.  I had called the clerk, and the clerk told me there 

were no hearing dates.  [¶]  [Trial court:]  All right.  Well, we just had the hearing, 

basically.  I don’t find good cause.  Insofar as I’m concerned, this is a hearing on the 

merits.  But if you want to bring another ex parte motion, I suppose, on new facts or new 

information, you can do so.  [¶]  Ex parte relief is denied.  The hearing goes forward [on 



 

 27

September 7, 2011].”  The trial court issued a minute order stating that the ex parte 

application is denied, and it found “no good cause to grant the ex parte application.”  

 At the September 7, 2011, hearing on defendant’s anti-SLAPP motion, over a 

week after plaintiff filed his opposition to that motion, plaintiff filed another ex parte 

application (second ex parte application).  It sought an order setting a hearing on a motion 

to conduct discovery and continuing defendant’s anti-SLAPP motion.  Like plaintiff’s 

August 26, 2011, ex parte application, plaintiff’s proposed motion sought an order 

permitting him to conduct discovery regarding defendant’s alleged actual malice in 

publishing the articles at issue.  The trial court denied plaintiff’s ex parte application as 

untimely.  

 

   c. Analysis 

 Defendant contends that the trial court did not abuse its discretion in denying 

plaintiff’s request to conduct discovery because section 425.16, subdivision (g), provides 

that the trial court may order that specified discovery be conducted “on [a] noticed 

motion,” and it is undisputed that plaintiff failed to file a noticed motion.  The trial court, 

however, concluded that, as to plaintiff’s first ex parte application, although plaintiff did 

not file a noticed motion, the hearing on that ex parte application was nonetheless a 

“hearing on the merits.”   

 Defendant contends that the trial court did not abuse its discretion in denying 

plaintiff’s requests for discovery because plaintiff had ample time to propound the 

requested discovery on defendant, and plaintiff’s request for leave to conduct the 

requested discovery was untimely.   

 Defendant asserts, and plaintiff does not dispute, that by May 25, 2011—at least 

May 9, 2011—plaintiff knew that defendant intended to file an anti-SLAPP motion.  

Plaintiff’s counsel, however, did not advise defendant’s counsel that plaintiff intended to 

depose defendant’s PMK until August 1, 2011.  Although plaintiff’s counsel engaged 

counsel for the other defendants in meet and confer communications from July 5, 2011, 

through July 23, 2011, those communications did not include defendant’s counsel.  



 

 28

 Time was running out for defendant to file its anti-SLAPP motion.  The trial was 

scheduled to commence on November 7, 2011, and the trial court could refuse to consider 

defendant’s anti-SLAPP motion the longer defendant waited to file it.   

 On August 4, 2011, defendant filed its anti-SLAPP motion.  It was almost three 

weeks thereafter—indeed the day before plaintiff’s opposition to defendant’s anti-SLAPP 

motion was due—that plaintiff’s counsel sent a letter to counsel for the various 

defendants, including the defendant in this case, attempting to obtain a stipulation 

“regarding a discovery schedule, and a continuation of the trial date and all pre-trial dates 

[including the hearing on defendant’s anti-SLAPP motion].”  

 Plaintiff did not file his first ex parte application until over three weeks after 

defendant filed its anti-SLAPP motion, and after plaintiff’s opposition to defendant’s 

motion was overdue by two days.  Plaintiff did not file its second ex parte application and 

accompanying motion until the day of the hearing on defendant’s anti-SLAPP motion, 

over a week after plaintiff filed his opposition to that motion.   

 Failure to provide “a timely . . . motion for discovery, supported by a showing of 

good cause . . . dooms the discovery request.”  (Braun v. Chronicle Publishing Co. 

(1997) 52 Cal.App.4th 1036, 1053.)  We conclude that the trial court did not abuse its 

discretion in denying plaintiff’s request to conduct discovery on the issue of defendant’s 

actual malice. 

 

 6. Attorney Fees and Costs 

Defendant contends it is entitled to its attorney fees and costs on appeal.  Section 

425.16, subdivision (c)(1) states that, “[A] prevailing defendant on a special motion to 

strike shall be entitled to recover his or her attorney’s fees and costs.”4  “‘A statute 

                                              
4  Section 425.16, subdivision (c)(1) states in full, “[I]n any action subject to 
subdivision (b), a prevailing defendant on a special motion to strike shall be entitled to 
recover his or her attorney’s fees and costs.  If the court finds that a special motion to 
strike is frivolous or is solely intended to cause unnecessary delay, the court shall award 
costs and reasonable attorney’s fees to a plaintiff prevailing on the motion, pursuant to 
Section 128.5.” 



 

 29

authorizing an attorney fee award at the trial court level includes appellate attorney fees 

unless the statute specifically provides otherwise.  [Citations.]’  (Evans v. Unkow 

[(1995)] 38 Cal.App.4th [1490,] 1499-1500.)  Section 425.16, subdivision (c) provides 

that a prevailing defendant is entitled to recover attorney fees and costs, and does not 

preclude recovery on appeal.  [Citation.]”  (Church of Scientology v. Wollersheim (1996) 

42 Cal.App.4th 628, 659, overruled on other grounds as stated in Equilon Enterprises v. 

Consumer Cause, Inc. (2002) 29 Cal.4th 53, 68, fn. 5; see also Liu v. Moore (1999) 69 

Cal.App.4th 745, 754.)  Defendant, therefore, may recover its attorney fees and costs on 

plaintiff’s appeal as the party prevailing on the appeal.  (Cal. Rules of Court, rule 

8.278(a)(2) [“The prevailing party is the respondent if the Court of Appeal affirms the 

judgment without modification or dismisses the appeal”]; Wilkerson v. Sullivan (2002) 99 

Cal.App.4th 443, 448 [defendant is entitled to attorney fees and costs incurred in 

plaintiff’s appeal as prevailing defendant on the anti-SLAPP motion].  We remand the 

case to the trial court for the limited purpose of permitting the trial court to exercise its 

discretion on the amount to award defendant for its attorney fees in connection with this 

matter. 

 



 

 30

DISPOSITION 

The trial court’s order granting defendant’s special motion to strike pursuant to 

section 425.16 is affirmed, and the matter is remanded to the trial court in connection 

with defendant’s request for attorney fees.  Defendant is awarded costs on appeal. 

 NOT TO BE PUBLISHED IN THE OFFICIAL REPORTS 
 
 
 
       MOSK, J. 
 
 
We concur: 
 
 
 
  TURNER, P. J. 
 

 

 

  ARMSTRONG, J. 


